A célok és a célpiac

Bitter Tamás

A minap Pécs egyik legjobb építésze ült mellettem egy előadáson és a szünetben arról beszélgettünk, hogy kicsoda is az ideális célpiacunk. Neki és nekem. Nagyon gyorsan arra a felismerésre jutottunk, hogy a kérdés jóval összetettebb annál, mint amilyennek elsőre tűnik. A válasz pedig messzire mutat.

A marketingben nap, mint nap előkerül a célpiac kérdése, hiszen ez a kommunikáció egyik sarokköve. Aki nem ismeri a célpiacát, annak minimális esélye van a sikerre. Hogyan is tudnánk eredményes párbeszédet folytatni azzal, akit nem ismerünk? A célpiac beható ismerete egész egyszerűen kötelező. Ám ahhoz, hogy egy cég meg tudja határozni a tökéletes ügyfeleit, elsőként önmagát kell meghatároznia. Mindaddig, amíg nem tudjuk pontosan, hogy kik vagyunk, mivel foglalkozunk, milyen értéket adunk és legfőképpen milyen céljaink vannak, addig a célpiacunk és a hozzájuk vezető kommunikációs csatorna keresése is felesleges és félrevezető lehet. Meg kell válaszolnunk a kérdést: kik vagyunk, milyen céljaink vannak és kiket szeretnénk kiszolgálni. Ez elsőre egyszerűnek tűnhet, a gyakorlatban azonban jóval nehezebb kérdés.

Egy gyors időutazásra invitálom az olvasót. Utazzunk előre az időben és képzeljük el, mi történne, ha maradéktalanul sikerülne kiszolgálnunk azon ügyfeleket, akik most elsőként az eszünkbe jutna, akiknek a megszerzéséért ma dolgozunk. Elérné a cégünk ezáltal a saját céljait? Megfelelő út ez egy tulajdonos vagy vezető számára a saját személyes céljai eléréséhez? Fel tudjuk mérni a következményeket? Egész biztosan ezt az utat szeretnénk bejárni? Sajnos nincs statisztikám a választ illetően, pusztán gyanítom, hogy a legtöbb esetben nemleges választ kapnék.

Az a tapasztalatom, hogy a legtöbb cégvezető nem fogalmaz meg konkrét célokat. Nagyon kevesen vetik a céljaikat papírra, látják el határidővel és teszik konkréttá. Többségük csak álmodozik és még ha vannak céljai azok is leginkább a bevétel/nyereség duó egyikéből kerülnek ki. Ez óriási hiba.

A sikeres cégvezetéshez 3 kérdésre kell megtalálnunk a választ:

  • Melyek a személyes céljaink (ha mi vagyunk a cégvezetők)?
  • A személyes céljaink elérése milyen céges célkitűzések megvalósulása szükséges?
  • A céges célok realizálásához milyen ügyfeleket kell kiszolgálnunk, ki a célpiacunk?

 A sikeres marketing tehát ott kezdődik, hogy a cég vezetése megkeresi a saját személyes céljait.

Ehhez kívánok sok sikert és némi segítséget a következő bejegyzésben.